Maitotuotteisiin tuli viime vuonna uusi eläinten hyvinvoinnista kertova merkki, ELVI-merkki. Kyseessä on Suomen ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa eläinten hyvinvoinnista kertova, riippumaton sertifikaatti. Merkkiä hallinnoi FinWelfare Oy.

ELVI-merkki perustuu tieteeseen

ELVI-merkki takaa, että tuotteessa käytetty maito on peräisin WelfareQuality (WQ) -arviointimenetelmän vaatimukset täyttävältä tilalta. WQ on kansainvälinen, tieteeseen perustuva tapa arvioida eläinten hyvinvointia. Arviointimenetelmä on kehitetty EU-rahoituksen tuella 2004–2009.

ELVI-merkin saadakseen esimerkiksi maitotilan on saatava WQ-sertifioidun asiantuntijan hyväksyntä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että maitotilalla lehmät saavat liikkua vapaasti sisätiloissa ja pääsevät myös laitumelle ja ulos jaloittelemaan. Se on myös tae siitä, että tilalla käy säännöllisesti eläinlääkäri.

Suomalaisista maitotiloista vain noin 17 prosenttia täyttää ELVI-merkin ehdot.

Kuluttaja-lehti teki ELVI-merkistä varsin kattavan artikkelin. Artikkeli on luettavissa ilmaiseksi (vaatii rekisteröitymisen sitoumuksetta).

Artikkelin mukaan myös Suomen Eläinsuojeluliitto ja Suomen Eläinlääkäriliitto liputtavat ELVI-merkin puolesta. Liitot ovat merkin yhteistyökumppaneita, vaikka eivät kuitenkaan ole rahallisesti mukana merkissä tai muutoin käytännössä osallisina siinä. Mutta heidän mielestään merkin tavoitteet ja kriteerit ovat hyvät eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi. 

Kuluttajaa julkaisee Kuluttajamedia ry, jonka tehtävänä on edistää kuluttajatietoisuutta ja parantaa kuluttajien toimintaedellytyksiä yhteiskunnassa. Kuluttajamedia ry on kaupallisesti ja poliittisesti riippumaton yhdistys, eikä tavoittele voittoa. Kuluttaja testaa vuosittain yli tuhat tuotetta kotitalouksien päätöksen teon tueksi.

 

Lue lisää ELVI-merkistä:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *